امسال 350 كیلومتر خط آهن در كشور بهره برداری می شود
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، عبدالعلی صاحب محمدی روز چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی كردن مسیر دو خطه قطار مشهد - تهران افزود: این در حالی است كه متوسط احداث خطوط ریلی در كشور تا سال گذشته حدود 200 كیلومتر بوده است.

وی اظهار داشت: این حجم از ساخت و ساز ریلی علاوه بر طرح هایی است كه توسط شركت ساخت و بهره برداری راه آهن اجرا شده است.

وی با بیان اینكه اجرای طرح برقی كردن خط آهن مشهد - تهران نخستین طرح BOT در راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، اهداف كمی راه آهن برقی را افزایش ظرفیت حمل و نقل بار و مسافر و كاهش مصرف سوخت های فسیلی عنوان كرد.

در روش 'بی او تی' ، پیمانكار با سرمایه خویش یك پروژه را به انجام می رساند و در طول یك قرارداد بلند مدت ، خدمات آن را به دولت با قیمت جهانی می فروشد، همچنین در خلال این مدت ، مالكیت پروژه از آن پیمانكار است .

وی افزایش سرعت متوسط قطارها، كاهش هزینه های بهره برداری، تعمیر و نگهداری و كاهش تعداد لوكوموتیو را از دیگر اهداف این طرح دانست.

وی اهداف كیفی راه آهن برقی را نیز استفاده از منابع متنوع تولید انرژی، كاهش آلودگی صوتی، كاهش تلفات جاده ای، عدم نیاز به موتورهای سنگین دیزلی، عدم افت توان كشنده برقی در ارتفاعات و نوسانات دما و كاهش تاخیر قطارها برشمرد.

صاحب محمدی از جمله اهداف محوری این طرح را ایجاد ظرفیت جابجایی مسافر و حمل بار در سال اول به میزان 20 میلیون مسافر و پنج میلیون تن بار و افزایش ظرفیت سنواتی جابجایی مسافر و حمل بار به میزان 10 درصد و ظرفیت نهایی سالانه 50 میلیون مسافر و 7/11 میلیون تن بار عنوان كرد.

وی افزود: این طرح دارای 12برنامه اساسی از جمله اصلاح و ارتقای خطوط ریلی، احداث شبكه بالاسری برق، سیگنالینگ، تامین قطارهای خودكششی و قطارهای مسافربری است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این طرح نخستین تجربه در صنعت ریلی برای واگذاری كامل تعمیر و نگهداری و بهره برداری مسیر ریلی به بخش خصوصی است.

وی افزود: با بهره برداری از این قطار، مصرف سوخت 85 درصد و هزینه تامین و نگهداری 65 درصد و تعداد لوكوموتیوهای مورد نیاز مسیر 48 درصد كاهش می یابد ضمن آنكه طی مسیر هم ظرف مدت شش تا 5/6 ساعت انجام می گیرد.

استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم گفت : وزارت راه با توجه به وظایفی كه دارد جزو زیرساختی ترین و خدماتی ترین بخش های دولت است كه در ارائه خدمات مورد نیاز مردم اعم از حمل و نقل و مسكن تلاش های گسترده ای را انجام داده است.

محمود صلاحی افزود: حمل و نقل ریلی مطمئن ترین و مقرون به صرفه ترین شیوه حمل و نقل محسوب می شود.

وی گفت: با توجه به وجود بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و تردد بیش از 25 میلیون زائر در سال، اجرای این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به كاهش مصرف انرژی پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: این امر تاثیر قابل توجهی در تامین مصرف برق قطارها دارد.

جانشین فرمانده قرارگاه خاتم الاوصیا نیز در این مراسم بعنوان مجری طرح گفت: سرمایه پذیر این طرح راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذار آن قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا است كه تعهد كرده ایم ظرف مدت 24 ماه آن را با اعتبار 41 هزار میلیارد ریال به انجام برسانیم.

سردار علیزاده افزود: بعد از اتمام طرح به مدت 39 سال نگهداری و انتقال آن تا زمان استهلاك سرمایه در اختیار این مجموعه قرار می گیرد.

وی گفت: 13هزار میلیارد ریال از این اعتبار مربوط اصلاح زیرساخت ها و 28 هزار میلیارد ریال دیگر برای تامین ناوگان است.

این طرح كه عملیات اجرایی آن روز چهارشنبه در ایستگاه سنگ بست در محور فریمان آغاز شد، ظرف دو سال آینده به انجام می رسد./2

2713 /664





:: برچسب‌ها: خام , روز تعطیل ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: